Allmänna affärsvillkor
Giltig fr o m 1 maj 2024
A. Allmänna affärsvillkor
1. Omfattning
1.1 PERIs allmänna affärsvillkor (nedan kallade "villkoren") gäller uteslutande i PERI Sverige AB:s affärstransaktioner, orgnr 556091-7600 (hädanefter kallad "PERI") med den person eller det företag som köper varor eller tjänster från PERI (nedan kallat "kund").
1.2 Ämnet för dessa villkor är alla leveranser och tjänster som PERI tillhandahåller till kunder. Leveranserna och tjänsterna ska tillhandahållas uteslutande på grundval av dessa villkor och kontraktshandlingarna som anges i A.2.1 (”kontraktshandlingarna”). Övriga bestämmelser, särskilt kundens allmänna villkor, ska inte gälla, oavsett om de uttryckligen har avvisats av PERI eller inte.
1.3 Dessa villkor gäller offerter från PERI och avtalsförhållanden som ingåtts av PERI och en kund på grundval av en offert från PERI.
1.4 Bestämmelserna under A. Allmänna affärsvillkor ska gälla både hyreskontrakt och köpekontrakt av PERIs varor. Bestämmelserna under B. Särskilda villkor för uthyrning av form och ställning gäller endast för hyreskontrakt. Bestämmelserna under C. Särskilda villkor för försäljning av form och ställning gäller endast för köpekontrakt.
2. Kontraktshandlingar
2.1 Följande relevanta dokument och regler, inklusive dessa villkor, ska utgöra en del av avtalet mellan PERI och kunden:
- PERIs orderbekräftelse
- PERIs offert
- dessa villkor
- Ändringar och förtydliganden, som anges i dessa villkor, i de allmänna villkoren för inköp av varor avsedda för kommersiell byggverksamhet (ABM 07), och, allmänna avtalsvillkor för konsultavtal för arkitekt- och ingenjörsuppdrag för år 2009 (ABK 09)
- ABM 07 eller ABK 09
- den rådande PERI-prislistan (LP1)
- Beskrivningar
- Ritningar
- Övriga dokument i ingen speciell ordning
2.1.2 Vid eventuella avvikelser mellan kontraktshandlingarna ska prioritetsordningen vara dokumenten i kronologisk ordning, om inte omständigheterna kräver annat.
2.1.3 ABM 07 med de ändringar och förtydliganden som anges i dessa villkor gäller kontrakt avseende uthyrning och försäljning av PERI-varor.
2.1.4 ABK 09 med de ändringar och förtydliganden som anges i dessa villkor gäller för kontrakt där PERI tillhandahåller tekniska konsulttjänster såsom design och statiska beräkningar.
2.2 Om inte annat avtalats ska villkoren gälla i den version som gäller vid tidpunkten för respektive ingående av avtalet med kunden.
3. Definitioner
3.1 Arbetsdag betyder varje dag då affärsbanker i Sverige har öppet för allmän bankverksamhet.
3.2 Begagnade varor inkluderar sådana formar och ställningar tillverkade av PERI, vars komponenter och tillbehör redan har använts för sitt avsedda ändamål och på motsvarande sätt kan bära spår av användning och reparation.
3.3 Ställningar är tillfälligt byggda byggnadskonstruktioner av justerbar längd, bredd och höjd, som monteras på plats med ställningsdelar, används enligt avsedd användning och kan demonteras igen. Termen ställning används i fortsättningen för alla föremål som ställs till förfogande på grundval av köpe- eller hyreskontrakt och som är avsedda att producera den konstruktion som beskrivs i föregående mening. Begreppet ställning omfattar alla ställningskomponenter och tillbehör.
3.4 PERI-varor avser begagnade varor, ställningar, inköpsartiklar, hyresobjekt, nya varor och formar som PERI har tillverkat och kommer att tillhandahållas som leveranser och/eller tjänster enligt ett hyres- eller köpekontrakt till en kund.
3.5 Inköpsvaror avser de nya eller begagnade varor som PERI är skyldig enligt köpekontraktet. I respektive sammanhang kan inköpsvaror avse såväl hela den avtalsmässigt skyldiga prestationen som delar av den avtalsenligt skyldiga prestationen.
3.6 Hyresobjekt avser de nya eller begagnade varor som PERI är skyldig enligt hyreskontraktet samt emballage och förpackningsmaterial. Hyresobjekt skulle i respektive sammanhang kunna avse såväl hela den avtalsmässigt skyldiga prestationen som delar av den avtalsenligt skyldiga prestationen.
3.7 Uthyrningsvaror innebär formar och ställningar samt deras komponenter och tillbehör som PERI har hyrt ut till kunden på grundval av annat hyresavtal och som fortfarande är i kundens besittning.
3.8 Nya varor är formar och ställningar tillverkade av PERI, vars komponenter och tillbehör ännu inte har använts enligt deras avsedda tillämpning eller för något annat ändamål.
3.9 Formar enligt dessa villkor är formsättningen av varierande längd, bredd och höjd som ska byggas tillfälligt i vilken våt betong placeras för att producera betongelement. Termen form används i fortsättningen för alla de föremål som görs tillgängliga via köpe- eller hyreskontrakt och som är avsedda att tillverka den konstruktionsform som beskrivs i föregående mening. Begreppet form omfattar även alla formkomponenter och formtillbehör samt stödkonstruktioner.
4. Ingående av kontrakt
4.1 PERI är bunden av en offert från PERI under 30 (trettio) kalenderdagar från datumet för utfärdandet av offerten. PERI förbehåller sig rätten att reservera för mellanförsäljning/uthyrning i offerten. Offertens giltighet förutsätter godkänd kreditvärdighet hos kunden.
4.2 Kundens beställning av PERI-varorna och/eller - tjänsterna ska anses vara en bindande offert riktat mot ingående av ett avtal med PERI. PERI har rätt att acceptera kundens offert inom 30 (trettio) kalenderdagar efter det att det mottagits av PERI, om inte annat avtalats.
4.3 Accept av offert av PERI ska göras skriftligt eller i textform (brev, e-post) i en PERI orderbekräftelse.
4.4 Kunden ska göra invändningar mot PERIorderbekräftelsen skriftligen inom fem (5) kalenderdagar från datumet för utfärdandet/mottagandet av PERIorderbekräftelsen. I övrigt är villkoren i PERI orderbekräftelsen bindande för kunden.
4.5 Vid bristande tillgång till en produkt angiven i PERI orderbekräftelse förbehåller sig PERI rätten att leverera en likvärdig produkt eller en produkt med likvärdig funktion.
4.6 Om kunden inte har framfört invändningar mot tillhandahållna ritningar från PERI skriftligen inom fyra (4) dagar ska dessa anses vara accepterade av kunden.
4.7 Om PERI accepterar offerten i enlighet med punkt A.4.3, ska avtalet mellan PERI och kunden anses avslutat.
4.8 Offerthandlingar och dokument relaterade till offerten från PERI ska förbli PERIs egendom.
4.9 Alla avtal som avviker från dessa avtalsvillkor, sidoavtal, tillägg och tillägg till avtalet som ingås mellan PERI och kunden måste vara skriftliga för att träda i kraft.
5. Leveransvillkor
5.1 Leveransklausuler för byggbranschen 2008 och leveranser enligt HLS (Hämtat Lastat Säljaren) gäller för leveranser av PERI-varor.
5.2 Plats för leverans är en PERI-depå som specifikt anges i PERI-orderbekräftelsen.
5.3 PERI står för alla kostnader för PERI-varorna tills PERI-varorna har lastats (”Överlämningen”).
5.4 Kunden ska stå för alla kostnader, inklusive men inte begränsat till transportkostnader, från överlämnandet till, avseende hyresobjekt, den tidpunkt då PERI-varorna har returnerats enligt avtalet.
5.5 Leveranstiden kommer att ske enligt överenskommelse för det specifika projektet, dock tidigast fem (5) arbetsdagar efter kontraktsslut inklusive godkända ritningar och godsmängder, med tillägg av minst tio (10) arbetsdagar för design, om PERI ska tillhandahålla ritningar för ställningar eller formar.
5.6 Om inte annat avtalats är delleveranser tillåtna.
6. Överlämning
6.1 Mottagningskontroll av PERI-varorna ska utföras i enlighet med ABM 07 sid. 18, med tilläggen i avsnitt A.6.2-A.6.3.
6.2 En följesedel utfärdas för PERI-varorna, vilken inkluderar typ och antal levererade delar av PERI-varorna och annan information.
6.3 Vid överlämnande av PERI-varorna ska följesedeln som skapats enligt punkt A.6.2 undertecknas i två exemplar av kunden och av PERI. PERI och kunden får varsin kopia av följesedeln.
7. Acceptans Om inte kunden gör anmärkningar om PERI-varorna inom åtta (8) arbetsdagar från överlämnandet, ska PERI-varorna anses ha levererats i enlighet med avtalet.
8. Kvaliteten på inköpsvaror, specifikationer och tillämpning, garantier
8.1 Kvaliteten på inköpsvaror ska uteslutande vara den specifikation som är föremål för det individuella avtalet. Det är köparens ansvar att kontrollera om PERI-varorna är lämpliga för de syften som den vill använda dem för.
8.2 Information som tillhandahålls av PERI muntligt, skriftligt och i någon annan form om lämpligheten, inklusive applicering, bearbetning och annan användning, ges efter bästa kunskap, men anses endast vara ickebindande information och frigör inte kunden från sin egen undersökning av PERI-varorna som levereras av PERI för dess lämplighet för de avsedda ändamålen. Applicering, bearbetning och annan användning av PERI-varorna sker utanför PERIs kontroll och är därför uteslutande kundens ansvar, om inte annat uttryckligen anges. Avvikelser i vikt, mått och andra tekniska värden som inte har någon inverkan på den avsedda användningen är tillåtna och berättigar inte kunden att göra reklamation.
8.3 PERI-varorna motsvarar den avsedda kvaliteten om de vid tidpunkten för riskövergången överensstämmer med de tekniska specifikationerna som beskrivs i de monterings- och användningsanvisningar som gäller för den.
9. Datum och deadlines
9.1 Leveransdatum och deadlines är endast bindande om de uttryckligen anges som "bindande" i det enskilda avtalet. Efterföljande ändringar av avtalet kan leda till förlängning av avtalade leveranstider och senareläggning av leveransdatum. Varken absoluta eller relativa tidsbestämda transaktioner avtalas mellan PERI och kunden med avseende på PERIs prestationsskyldighet såvida inte en tidsbestämd transaktion har avtalats uttryckligen och skriftligen.
9.2 Om PERIs leverantör inte gör avsedd leverans för de av kunden beställda nya varorna korrekt eller i tid, ska de överenskomna leveranstiderna och datumen förlängas i varje enskilt fall med hindrets varaktighet plus en rimlig uppstartsperiod, förutsatt att orsakerna till leverantörens underlåtenhet att utföra leveransen, att göra den korrekt eller i tid inte ligger inom PERIs ansvarsområde.
9.3 I händelse av icke-bindande leveransperioder eller leveransdatum som förlängs i enlighet med ovanstående bestämmelser, ska PERI inte anses vara i försummelse före den resultatlösa utgången av en rimlig leveransperiod som fastställts av kunden skriftligen.
9.4 Störningar orsakade av force majeure eller andra störningar som PERI inte ansvarar för såsom t.ex.
arbetsstopp, strejk, lockout, statliga förbud, krig, embargo och haveri förlänger tidsfristerna och skjuter upp datumen som motsvarar tiden för deras varaktighet plus en rimlig uppstartsperiod. PERI ansvarar inte för ovan nämnda omständigheter även om de inträffar under en redan existerande försening. PERI kommer att informera kunden om början och det förväntade slutet av sådana omständigheter så snart som möjligt.
10. Ansvar
10.1 PERIs ansvar är uteslutet om kunden inte använder PERI-varorna i enlighet med respektive gällande instruktioner för montering och användning som tillhandahålls av PERI.
10.2 PERIs totala ansvar enligt kontraktet, inklusive men inte begränsat till skador på grund av defekter, skada eller försening, ska begränsas till femton (15) procent av köpeskillingen/hyran/uppdragsersättningen. För projekt där PERI tillhandahåller delleveranser eller tjänster enligt kontraktet ska begränsningen gälla per sådan separat leverans eller tjänst.
10.3 Partens ansvar enligt avtalet gäller inte för indirekta skador eller indirekta förluster.
11. Förtida uppsägning av kontrakt
11.1 Om det efter ingåendet av avtalet med kunden blir uppenbart att kunden äventyrar fullgörandet av sina avtalsförpliktelser, bland annat i händelse av betalningsinställelse, inlämnande av en ansökan om inledande av insolvensförfarande, kvarstads- och exekutionsåtgärder, inleder ackordsförhandlingar utan konkurs eller på annat sätt åsidosätter sina skyldigheter enligt avtalet, har PERI rätt att efter eget gottfinnande hålla inne leverans av PERI-varorna och/eller vägra tillhandahålla andra tjänster tills kunden har betalat priset i förväg eller lämnat lämplig säkerhet.
11.2 Vidare, om kunden inte uppfyller sina avtalsenliga skyldigheter, har PERI rätt att säga upp avtalet utan föregående meddelande och ta tillbaka de PERI-varor som kunden inte helt har köpt.
12. Lagring av personuppgifter PERI lagrar personuppgifter enligt lagbestämmelser. PERI förbehåller sig rätten att lagra data från avtalsförhållandet med kunden i enlighet med lagstadgade bestämmelser för databehandlingsändamål och, i den mån det är nödvändigt för fullgörandet av avtalet, att överföra sådana uppgifter till tredje part (t.ex. försäkringsbolag).
13. Sekretess
13.1 Parterna ska avstå från att utnyttja och tillgängliggöra för andra affärs- och företagshemligheter från den andra parten som har anförtrotts dem eller blivit kända av dem i samband med samarbetet under avtalets existens och efter uppsägning och ska inte avslöja dem till tredje part utan föregående skriftligt medgivande från respektive avtalspart.
13.2 Parterna ska använda annan konfidentiell information, särskilt teknisk information, avsikter, erfarenheter, rön eller design, som blir tillgängliga för dem inom ramen för det avtalsenliga samarbetet eller som de får från varandra, oavsett form, endast i sammanhanget av deras samarbete och ska hålla det konfidentiellt i fem (5) år efter utgången av detta kontrakts löptid och ska inte göra det tillgängligt för någon tredje part utan föregående skriftligt medgivande från den avslöjande avtalsslutande parten. Denna sekretesskyldighet gäller inte för information som bevisligen är känd av den mottagande parten före det samarbete som föranleds av detta avtal och för vilken ingen annan tystnadsplikt föreligger,
- mottagen rättmätigt från tredje part av den mottagande parten,
- allmänt känd vid ingåendet av detta avtal eller blir allmänt känt i efterhand utan brott mot förpliktelserna i detta avtal,
- utvecklats under sin egen utveckling av den mottagande parten utan att hänvisa till eller använda konfidentiell information,
- måste avslöjas av den mottagande avtalspartnern på grund av rättslig, officiell eller juridisk ordning; i detta fall kommer den mottagande avtalspartnern att informera den avslöjande avtalspartnern innan avslöjandet och begränsa avslöjandet så mycket som möjligt.
13.3 Parterna ska ålägga de anställda och ombud som arbetar för dem att följa denna sekretessklausul.
14. Tillämplig lag
Alla rättsförhållanden mellan PERI och kunden ska uteslutande styras av svensk lag, exklusive CISG [FN:s konvention om internationella försäljningar av varor] daterad 11 april 1980.
15. Jurisdiktionsort
15.1 Den exklusiva behörigheten för alla tvister som uppstår från eller i samband med avtalsförhållandet ska vara Sveriges domstolar. PERI förbehåller sig rätten att väcka rättsliga åtgärder vid kundens lagstadgade jurisdiktion.
16. Övrigt
16.1 Kunden får endast kvitta eller utöva retentionsrätt mot PERIs anspråk om kundens motfordran är ostridig, en juridiskt bindande äganderätt föreligger eller om motfordran grundar sig på samma avtalsförhållande.
16.2 Om enskilda bestämmelser i dessa villkor är eller blir ogiltiga ska detta inte påverka giltigheten av de återstående bestämmelserna.
B. Särskilda villkor för PERI för uthyrning av form och ställning
1. Definitioner I det följande, om inte annat anges, benämns kunden som "hyrestagare".
2. Typ av hyresobjekt
2.1 Hyresobjektet är vanligtvis tidigare använt material.
2.2 Hyresobjektet överlämnas i tillfredsställande och funktionellt skick.
2.3 Eventuella ytterligare krav för hyresobjektet bör avtalas i förväg mellan PERI och hyrestagaren i skriftlig form. Det är hyrestagarens ansvar att kontrollera att hyresobjektet i detta avtal är lämpligt för ett specifikt ändamål. I synnerhet ger PERI ingen garanti eller löfte om att hyresobjektet är lämpligt eller komplett för dess planerade användning, att det överensstämmer med relevanta säkerhetsföreskrifter eller om hyresobjektet uppfyller kraven i någon eventuell säkerhets- och hälsoplan för hyrestagaren.
3. Uthyrningstid
3.1 Hyresperioden börjar med dagen för överlämnandet av hyresobjektet eller, i samband med hyrestagarens försening, så anses dagen då PERI var redo att skicka ut hyresobjektet vid PERIs depå som början på hyresperioden. Hyresperioden upphör när hyresobjektet återinträder i PERI-depån, eller någon annan kontraktsenlig överenskommen likvärdig plats, om inte parterna kommer överens om annat.
3.2 Om hyrestagaren har övertagit transporten av hyresobjektet och hämtning av hyresobjektet sker senare än den dag som hyrestagaren har överenskommit i avtalet på grund av skäl som hyrestagaren ansvarar för, ska dagen den vilken PERI var redo att skicka varan anses vara början på hyresperioden.
3.3 Om hyresobjektet ska förmonteras på byggarbetsplatsen, börjar hyrestiden med överlämnandet till hyrestagaren. Överlämningen sker vid godtagande av förmonteringen.
3.4 Hyrestagaren bär riskerna med att använda hyrt material. PERI beviljar inte debiteringsuppehåll eller sänkning av hyran för semester, dåligt väder eller tekniska stillestånd. PERIs juridiska ansvar för pliktbrott förblir härmed opåverkat.
4. Hyrestagarens ansvar
4.1 Hyrestagaren ska fortlöpande se till att hyresobjektet vårdas väl och hålls i funktionell ordning under hyrestiden. Vidare ska hyrestagaren skydda hyresobjektet mot stöld, skador genom brand, vatten och väder.
4.2 Hyrestagaren ska betala ersättning för skador till PERI på grund av uteblivet återlämnande, total skada, obrukbarhet eller förlust av hyresobjektet. Skadan beräknas enligt det ursprungliga värdet av hyresobjektet enligt PERIs prislista över hyra som gäller vid avtalsslutet, med avdrag för en skälig begagnade reservdelsrabatt för värdeminskning.
4.3 I den mån hyrestagaren ska betala ersättning till PERI till följd av skada på hyresobjektet kan PERI kräva ersättning för reparationskostnader med upp till 100 % av hyresobjektets ursprungliga värde enligt PERIs hyresprislista, som gäller vid avtalsslutet.
4.4 Hyrestagaren är ansvarig för alla kostnader och skador under hyresperioden som PERI eller tredje part ådragit sig i samband med hyresobjektet inklusive, men inte begränsat till, skador på hyresobjektet och skador orsakade av hyresobjektet.
4.5 Hyrestagaren är skyldig att teckna och upprätthålla ett adekvat försäkringsskydd som täcker hela värdet av hyresobjektet (allriskförsäkring), om minst 200 prisbasbelopp med en självrisk om högst tre (3) prisbasbelopp, under hela hyrestiden. Hyrestagaren ska på PERIs begäran tillhandahålla bevis på att hyrestagaren innehar avtalad försäkring och att den upprätthålls under hyresperioden. Om hyrestagaren inte kan tillhandahålla sådana bevis har PERI rätt att teckna relevant försäkring på hyrestagarens bekostnad.
4.6 Hyrestagaren är skyldig att på begäran överlåta sin försäkring till PERI i fall av skada.
4.7 PERIs hyreskrav som har uppstått fram till tidpunkten för skadehändelsen förblir opåverkade.
5. Användning av hyresobjektet
5.1 Hyrestagaren får endast använda hyresobjektet för uppgifter och arbetsförhållanden som hyresobjektet är avsett för.
5.2 Hyresobjektet får endast användas i enlighet med de föreskrifter som anges i monterings- och användningsanvisningarna samt gällande tillämpliga versioner av arbetssäkerhetslagar samt relevanta industristandarder.
5.3 Hyrestagaren har inte rätt att överlåta eller omplacera hyresobjektet eller delar av hyresobjektet till annan plats än den som nämns i avtalet om inte PERI tidigare lämnat sitt skriftliga medgivande till detta. Om den föregående bestämmelsen överträds, föreligger vite. Straffet kommer att bestämmas av PERI i enlighet med ABM 07 efter dess rimliga bedömning och, i händelse av tvist, granskas av ansvarig tingsrätt. Dessutom förbehåller sig PERI rätten att hävda högre skada.
5.4 Hyrestagaren bär risken att använda hyresobjektet med sina egna delar eller delar från annan tillverkare.
5.5 Hyrestagaren ansvarar för korrekt och lämplig förvaring, mellan- och slutrengöring, underhåll av formens ytterhölje, användning av formolja eller liknande medel samt efterlevnad av instruktioner från den medföljande monterings- och användningsanvisningen, produktaffischer och bruksanvisningar (inklusive de för tillbehör).
5.6 Hyrestagaren ansvarar för rengöring och underhåll av hyresobjektet.
5.7 Hyrestagaren är skyldig att hantera hyresobjektet varsamt och ändamålsenligt samt vidta erforderliga åtgärder så att användbarheten av hyresobjektet inte försämras.
5.8 Underhålls- och reparationsplikten under hyrestiden åligger hyrestagaren i den mån motsvarande skada är hänförlig till hyresanvändningen eller hyrestagarens riskområde. Skador på hyresobjektet på grund av felaktig användning ska ersättas enligt PERIs aktuella hyresprislista.
6. Andrahandsuthyrning, utlåning och överlåtelse av hyresobjektet
6.1 Hyrestagaren har inte rätt att i andra hand hyra ut eller låna ut hyresobjektet eller delar av hyresobjektet till tredje part eller att på annat sätt överlåta besittningen av hyresobjektet eller delar av hyresobjektet till tredje part (nedan ”överlåtelse av hyresobjektet”). Varje överföring av hyresobjektet kräver ett förhandsgodkännande från PERI.
6.2 Användning av hyresobjektet av en av hyrestagarens andrahandshyrestagare som är verksam på den byggarbetsplats som avtalats i hyresavtalet får inte kräva godkännande i den mening som avses i föregående mening, förutsatt att hyresobjektet används av underentreprenörerna uteslutande på den byggarbetsplats som avtalats i hyresavtalet.
7. Returleverans
7.1 Returleverans av hyresobjektet (”returleverans”) utförs av hyrestagaren själv, om inte annat uttryckligen skriftligen överenskommits vid tidpunkten för avtalets ingående.
7.2 Returleveranser sker på hyrestagarens bekostnad och risk.
7.3 Returleveranser måste göras till PERI-depån som nämns i avtalet (hädanefter kallad "plats för returleverans"), om inte annat uttryckligen anges.
7.4 Hyrestagaren ska återlämna hyresmaterialet i fullständigt, originaltekniskt skick utan andra skador förutom normalt slitage, i rengjort och återanvändningsbart skick, demonterat, buntat enligt dimensioner och ordnat för lossning med gaffeltruck.
7.5 Hyrestagaren bör omedelbart meddela PERI om delar av hyresobjektet som försvinner eller har blivit oanvändbara eller skadade under hyresperioden på grund av användning av hyrestagaren så snart kunskap om detsamma finnes. De delar av hyresobjektet som inte längre kan repareras, även efter skälig kostnad, anses vara oanvändbara. Dessutom ska hyrestagaren stå för kostnaden för omhändertagande av oanvändbara delar av hyresobjektet.
7.6 Hyrestagaren ska se till att hyrda objekt av samma typ inte blandas. Om hyres-, köp- och andra objekt blandas ska hyrestagaren ange vilka som är hyresobjekt, vilka som är köpobjekt och vilka som är andra objekt. I tveksamma fall har PERI rätt att särskilja de objekt som är att betrakta som hyresobjekt från de blandade artiklarna enligt eget val och kan kräva återlämnande av sådana hyresobjekt vid slutet av hyresförhållandet.
7.7 Hyrestagaren måste fylla i retursedeln som tillhandahålls av PERI angående hyrestagarens returleveranser. Antalet och artikelbeskrivningen för de delar av returleveransen som skickas med en försändelse ska anges av hyrestagaren på returföljesedeln. Returfraktsedeln ska överlämnas till PERI senast i samband med återlämnandet av hyresobjektet och den ska vara undertecknad av hyrestagaren.
8. Returleveranskontroll
8.1 Efter leveransen av hyresobjektet till återlämningsstället eller annan avlastningsplats som överenskommits mellan hyrestagaren och PERI, räknas hyresobjektet och det kontrolleras om det är i fullständigt, originaltekniskt skick utan några andra skador än från normalt slitage, i rengjort och återanvändningsbart skick, demonterat, buntat enligt dimensioner och ordnad för avlastning med gaffeltruck. PERI ska göra eventuella anmärkningar angående villkoren för hyresobjektet senast femton (15) arbetsdagar från returleverans.
8.2 Hyrestagaren ska ersätta PERI för saknade eller skadade delar av hyresobjektet enligt PERIs aktuella prislista.
9. Hyres- och betalningsvillkor
9.1 Hyran debiteras i procent (%) av listpriset enligt PERIs prislista LP1, av levererade varor, om inte annat avtalats. LP1 revideras med jämna mellanrum, vilket innebär att hyran kan revideras under hyresperioden, om inte annat avtalats.
9.2 Hyran beräknas per kalenderdag inklusive semesterperiod.
9.3 Grundkostnad debiteras vid leverans och delleverans, eller i det fall hyresobjekt avropas av kunden efter det att det gjorts klart för expediering. Total hyreskostnad inkluderar grundkostnad.
9.4 Kostnader för projektspecifika konstruktionsritningar, konstruktionsberäkningar, projektledning, förpackningsmaterial och andra tjänster tillkommer utöver hyra och grundkostnad.
9.5 Om det mellan avtalets ingående och leverans sker förändringar i kostnaderna för PERI, i synnerhet på grund av förändringar i material- eller råvarupriser, kollektiva löneavtal eller andra prisförändringar hos leverantörer eller valutakursförändringar för vilka PERI inte är ansvariga och som inte kunde ha förutsetts med tillräcklig säkerhet har PERI rätt att justera de överenskomna priserna därefter. En prishöjning ska meddelas köparen. På begäran av köparen måste PERI bevisa de faktorer och deras omfattning som är inblandade i prishöjningen. Om den totala prishöjningen överstiger 10 %, kan köparen frånträda avtalet skriftligen till PERI, om denne frånträder inom två veckor efter mottagandet av meddelandet om prishöjningen.
9.6 Alla priser och avgifter är exklusive moms.
9.7 Om inte betalning i förskott eller på annat sätt överenskommits, ska betalning ske 30 (trettio) kalenderdagar i efterhand räknat från fakturadatum. Dröjsmålsränta debiteras enligt räntelagen.
9.8 En underhållsförsäkring debiteras med 5 % av hyreskostnaden inklusive grundkostnad. Underhållsförsäkringen täcker alla kostnader för rengöring och reparation av skadat material, där hyresobjektet har använts i enlighet med avtal, instruktioner och ritningar. Skador som inte med rimlighet kan repareras eller då man med uppsåt förstört materialet är att betrakta som förödelse av egendom och kommer att debiteras enligt punkt B.4.3.
10. Säkerhet
10.1 Vid avtalets ingående har PERI rätt att begära att hyrestagaren ställer säkerhet motsvarande förväntad hyressumma, eller annan betryggande säkerhet. PERI ska återlämna sådan säkerhet omedelbart efter det att hyrestagaren har fullgjort sin förpliktelse enligt avtalet.
11. Förtida uppsägning av kontrakt
11.1 PERI har rätt att i förtid säga upp avtalet och alla andra befintliga avtal och att utöva sin rätt att, utan iakttagande av meddelande, omedelbart återta och hämta ut hyresobjektet om hyrestagaren inte fullgör sina skyldigheter enligt avtalet. PERI har också rätt till skälig ersättning för eventuell skada på grund av hyrestagarens avtalsbrott.
12. Preskriptionstid
12.1 Punkt 29 i ABM 07 gäller inte avtal om hyra av PERIvaror.
C. Särskilda villkor för PERI för försäljning av form och ställningar
1. Definitioner
Om inte annat anges, kallas kunderna för "köpare", PERI som "säljare" och de nya varorna som är skyldiga enligt köpekontraktet som "köpartikel".
2. Priser
2.1 Det aktuella list-/dagspriset på dagen för PERIs erbjudande gäller priset på köpartikeln. Undantagna från detta är priser för plywood, komponenter och andra föremål som köpts av tredje part. Priserna för nämnda varor uppdateras kvartalsvis.
2.2 Alla priser är exklusive moms.
3. Betalningsvillkor
Om inte betalning i förskott eller på annat sätt avtalats, ska köpeskillingen betalas 30 (trettio) kalenderdagar efter leverans och mottagande av faktura av köparen. Om inte annat avtalats ska betalningar ske i SEK.
4. Felaktig betalning, oförmåga hos köparen att utföra
4.1 Om betalningsfristen överskrids är köparen i försumlighet utan ytterligare påminnelse. Mottagandet av fakturabeloppet på angivet konto hos PERI är avgörande för betalningens aktualitet.
4.2 Under dröjsmålstiden ska köparen betala dröjsmålsränta enligt räntelagen.
5. Äganderättsförbehåll och överföring av äganderätt
5.1 Inköpsobjektet förblir PERIs egendom tills köpeskillingen har betalats i sin helhet.
5.2 Vid utebliven betalning från köparens sida har PERI rätt att återkräva och ta tillbaka köpartiklarna i enlighet med bestämmelserna i lagen om avbetalningsköp mellan näringsidkare.