OHLA leder vägen för framtidens kollektivtrafik med hjälp av PERI
Solen skiner och värmen slår mot oss när vi är på väg att träffa vår kund OHLA för att besöka projektet med en ny plattform under dagens tunnelbanestation vid Gullmarsplan i Stockholm. Det ingår i den stora satsningen på utbyggd tunnelbana i Stockholm som Region Stockholm gör.
Vi möter upp Alexandra Elvesund, kommunikationsansvarig, samt Rafael Cardona, projektingenjör med ansvar för tunnelbanestationen Gullmarsplan, utanför deras kontor för att gemensamt åka ner till själva tunnelbyggandet.
Storsatsning på Blå linjen – framtidens knutpunkt
På station Gullmarsplan byggs en ny plattform för tunnelbanans Blå linje. När projektet är klart 2030 kommer Gullmarsplan att vara en ännu viktigare knutpunkt än vad den är idag. Plattformen placeras cirka 70 meter under marknivå, under spåren för den nuvarande gröna tunnelbanelinjen, och kommer att bli en av de största trafikknutpunkterna i Sverige. Härifrån sprängs även spår- och servicetunnlar norr och söder ut.
Plattformen kommer att nås via fem snabbhissar som leder upp till biljetthallen, där resenärer kan byta till Gröna linjen eller annan anslutande trafik som bussar och tvärbana (spårväg).
Alexandra Elvesund, kommunikationsansvarig på OHLA Sverige, uttrycker stolthet över det pågående arbetet och ser fram emot att se stationen färdigställd. "Det här är ett projekt som verkligen kommer att förbättra resenärernas upplevelse och bidra till en mer sammanlänkad stad," säger hon.
Byggmetodik och utmaningar
En av utmaningarna i projektet har varit den låga bergtäckningen i vissa områden, vilket gör marken för porös för att kunna spränga med konventionell metod. För att undvika att berget kollapsar har området runt tunnlarna frusits. Runt tunnlarnas profil borras ett antal rör in. I rören pumpas en blandning av salt och vatten som fryser området till minus fem grader.
När vattnet i sand och grusmaterial fryser fungerar det som cement. Att frysa är vanligt vid arbete med sand och grus men inte så vanligt med berg.
När området frysts ner sprängs tunnlarna försiktigt ut och förstärks temporärt med sprutbetong och bultar. Här kommer nästa utmaning. För att kunna spruta betongen måste temperaturen i berget höjas från minus fem till plus fem grader. Därefter kommer en betonginklädnad utföras med hjälp av flyttbara gjutformar från PERI i tunnlarna innan frysningen kan avslutas.
Denna metod har visat sig väldigt lyckad i detta projekt för att kunna hålla tidsplanen. Man har även valt att borra och gjuta båda tunnlarna samtidigt för att öka effektiviteten då berget är fruset. Med hjälp av VARIO tunnelformar från PERI har gjutningen gått väldigt smidigt och har varit en stor del till ett effektivt arbete.
"Även hisschaktet är mycket speciellt då vi har en väldigt trång yta att bygga på. Vi är mitt i centrum med bostäder, pågående trafik och mycket folk i rörelse varje dag," säger Alexandra Elvesund
"Trots våra utmaningar med gamla och inte så specifika ritningar från 60-talet från tidigare tunnelbyggen i området, samt att vi har en mycket speciell byggmetod med frysning av berget, så håller vi tidsplanen väldigt bra," tillägger Rafael Cardona.
”Samarbetet med PERI har funkat väldigt bra och vi har fått god hjälp med kunskap och service i de behov vi har.”
Vi på PERI ser fram emot att följa projektets framsteg och tackar för att vi får vara med er och bygga Sverige!
Fakta
OHLA Group (tidigare OHL) är en internationell koncern inom byggbranschen med över 110 års erfarenhet av att leverera komplexa bygg- och infrastrukturprojekt över hela världen. Koncernen har ca 25000 anställda och har funnits på den svenska marknaden sedan 2017. Huvudkontoret ligger i Madrid, Spanien, och det svenska lokalkontoret i Stockholm.
-
Visionsbild:
Region Stockholm/Sweco
-
Spårlinjekarta(uppdaterad 29 april 2024) med de tunnelbanelinjer som i dag är planerade att byggas ut. Illustration: Region Stockholm