
Marieholmstunneln
Göteborg, Sverige
Marieholmstunneln är en vägtunnel under Göta älv i Göteborg. Tunneln ligger norr om Tingstadstunneln. Tunneln binder tillsammans med Partihallsförbindelsen ihop vägarna E 6, E 45 och E 20, och kommer att innebära en avlastning av Olskroksmotet och genomfarterna i Göteborg. Tunneln, totalt cirka 500 meter lång, byggs som en 300 meter lång sänktunnel ansluten till 100 meter långa cut-and-cover-tunnlar. Särskild hänsyn tas till miljön, t.ex. Göta älvs flora och fauna, under alla konstruktionsfaserna. Tunneln har en planerad livslängd på 120 år.
Schaktgropen (B:40-60 m, L:120 m, D:18 m) används som torrdocka för produktion av de tre sänktunnelelementen. Varje element, ca 100 meter långt, gjuts i fem segment. Så snart ett element färdigställts vattenfylls schakten som sedan öppnas upp ut mot älven var efter elementet kan bogseras ut. Schakten stängs sedan och pumpas tom på vatten. Efter att det tredje och sista elementet färdigställts och sänkts i permanent läge påbörjas produktionen av cut-and-cover-tunneln. Projekttid: 2014 – 2020.
GP var på plats när första tunnelelementet Tina bogserades ut i Göta älv, läs artikeln här
GP rapporterar om första sänkningen av tunnelelementet Tina, läs artikel här
Züblin Scandinavia AB
Projektet




































Project Information



