Förbifart Stockholm - Hjulsta Södra
Stockholm, Sverige
Trafikplats Hjulsta Södra, är en del av Förbifart Stockholm som ska förenkla vardagen för trafikanter genom att binda samman de norra och södra länsdelarna. Projektet är komplext och omfattar broar, betongtunnlar, fläktstation samt dagvattenbroar.
Byggherre: Trafikverket
Totalentreprenad: Implenia/Veidekke
Projekttid: 2017-2022
Implenia Sverige AB
Plats
Huvudapplikation
Infrastruktur
Projektet
Intryck från arbetsplatsen
Ertekin Zekic, projektledare på PERI diskuterar tunnelvagnen med Furkan Tanhan, projektingenjör på Implenia
Säkerhets- och monteringsinstruktör Pär Hildingssson monterar valvformselement före montage av plywood
Ertekin Zekic, projektledare på PERI diskuterar projektet med Furkan Tanhan, projektingenjör på Implenia
Arbetsplattform vid avformning
Ny tunnel i sikte!
Supervisor Helmut Bamberger vid de nya VARIOKIT stämpen som tar 250kN
Tunnelvagnen sedd inifrån
Förberedelse för gjutning av första etappen
Mycket bra betongytor som reslutat av VARIO väggform
Kantbalkar gjuts efter brobanan med VGW och VGK för att säkerställa kantbalkens synliga linje och kantbalkens hållfasthet.
Färdigställande av kantbalkar på de 4 broarna vid Hjulsta Trafikplats. Totalt över 4 km kantbalk skulle göras!
Totalt användes 40 st vagnar på vardera 5 meter för att kunna göra totalt 200 meter kantbalk samtidigt. Vagnarna är hopkopplade till 40 meter långa system vardera.
Rullbar form användes överallt där det var möjligt att rulla fram formen. På några balkar över järnväg och där det var trånga passager användes ett konsolsystem
Kantbalkar gjuts efter brobanan med VGW och VGK för att säkerställa kantbalkens synliga linje och kantbalkens hållfasthet.
Ertekin Zekic, projektledare på PERI diskuterar tunnelvagnen med Furkan Tanhan, projektingenjör på Implenia
Säkerhets- och monteringsinstruktör Pär Hildingssson monterar valvformselement före montage av plywood
Ertekin Zekic, projektledare på PERI diskuterar projektet med Furkan Tanhan, projektingenjör på Implenia
Arbetsplattform vid avformning
Ny tunnel i sikte!
Supervisor Helmut Bamberger vid de nya VARIOKIT stämpen som tar 250kN
Tunnelvagnen sedd inifrån
Förberedelse för gjutning av första etappen
Mycket bra betongytor som reslutat av VARIO väggform
Kantbalkar gjuts efter brobanan med VGW och VGK för att säkerställa kantbalkens synliga linje och kantbalkens hållfasthet.
Färdigställande av kantbalkar på de 4 broarna vid Hjulsta Trafikplats. Totalt över 4 km kantbalk skulle göras!
Totalt användes 40 st vagnar på vardera 5 meter för att kunna göra totalt 200 meter kantbalk samtidigt. Vagnarna är hopkopplade till 40 meter långa system vardera.
Rullbar form användes överallt där det var möjligt att rulla fram formen. På några balkar över järnväg och där det var trånga passager användes ett konsolsystem
Kantbalkar gjuts efter brobanan med VGW och VGK för att säkerställa kantbalkens synliga linje och kantbalkens hållfasthet.
Project Information
Furkan Tanhan
Projektingenjör / Site Engineer
”PERI har lyckats ge oss ett koncept för produktionen av våra betongtunnelkonstruktioner som utan tvivel har bidragit till ökad effektivitet och kvalitet till följd av PERIs breda erfarenhet, tekniska kompetens samt servicekänsla.”
Planerar du för ett liknande projekt?
Ring oss gärna på 020-44 66 88 eller kontakta din lokala säljare så hjälper vi dig vidare.